• Home
  • Blog
  • Laten we over Torah praten Deel 2: Hoe je anderen niet tot last bent met je houding

Laten we over Torah praten Deel 2: Hoe je anderen niet tot last bent met je houding

Heb je ervaren hoe vrienden of familie soms in de verdediging kunnen schieten als je een andere zienswijze hebt op een onderwerp, met name als het over de Torah en hun eigen religieuze overtuigingen gaat? Heb je gemerkt dat die verdediging groter lijkt te zijn als die persoon betrokken is bij een of ander georganiseerd religieus systeem? Soms lijkt het dat hoe meer je probeert om hen de waarheid van de Bijbel te laten zien, des te vijandiger ze worden, waarbij ze een kant laten zien die je bij die persoon nooit voor mogelijk had gehouden. Je kunt zelfs een kwelgeest, Bijbel leugenaar, of Torah tiran worden genoemd. Het hoeft niet altijd zo te gaan; het kan ook aan jouw aanpak liggen.

Talking Torah 2De laatste keer hebben we kort gesproken over wat je kunt verwachten wanneer je voor het eerst in de Hebrew Root Beweging komt. We gaven ons advies over wanneer en hoe je zou moeten omgaan met gesprekken die over de Torah gaan. Als je besluit om met iemand in gesprek te gaan over de Torah, dan zijn er drie dingen die je bij jezelf moet toetsen om ervoor te zorgen dat wat je zegt afkomstig is uit een liefdevol hart.

  • JOUW houding
  • JOUW daden
  • JOUW woorden.

Vandaag gaan we in op het eerste onderwerp, jouw houding. Als je dat nog niet hebt gedaan, raden we je ten zeerste aan om het vorige blog in deze serie te lezen voordat je met dit blog verdergaat. Elk blog in deze serie zal voortbouwen op de context van het vorige blog. Om het vorige blog te lezen kun je nu HIER KLIKKEN. Als je deze blogs uit de context en volgorde haalt, kan je daardoor de waarheid op een verkeerde manier aan jouw dierbaren presenteren.

Het belangrijkste wat je in gedachten moet houden als je de toepasbaarheid van de Torah met anderen deelt, is dat ze door God geliefd zijn en je hen daarom liefde moet laten zien. Met dat in ons achterhoofd, blijven de dingen in het juiste, liefdevolle perspectief staan. Je kunt hen geen liefde laten zien als jouw woorden en daden afkomstig zijn uit een liefdeloze houding.

Onze Houding
Als we gaan praten over onze houding, dan moeten we eerst het perspectief begrijpen. Het perspectief van een persoon is de lens waardoor iemand naar de wereld kijkt. Deze lens is hoe we de gebeurtenissen, woorden en onze ervaringen interpreteren. jouw houding is direct gekoppeld aan jouw perspectief. We kiezen ons perspectief en dus kiezen we onze houding. Onze houding bepaalt vervolgens ons gedrag. De andere component die onze houding aanstuurt is ons doel, wat we proberen te bereiken in een bepaalde situatie of in een gesprek. Streven we er bijvoorbeeld naar om op een liefdevolle manier de waarheid te communiceren of om een bepaald punt te bewijzen? Proberen we iemand te overtuigen van een bepaalde grote "waarheid" die we hebben gevonden in tegenstelling tot de "waarheid" die hij of zij kent?

Vergeet niet dat het in het Woord niet gaan om jou en jouw overtuigingen, maar om de liefde. JHWH is liefde (1 Johannes 4:8). Jij mag het werktuig zijn van die liefde, een licht voor de wereld (Mattheüs 5:14-16). De mensen moeten tot de Messias worden geroepen doordat wij een voorbeeld zijn, een licht. Maar vaak zijn we geen licht, maar vormen we een wig of zijn we een struikelblok vanwege onze houding, onze daden en onze woorden.

Als we beweren dat we kinderen van God zijn, dan moeten onze levens een weerspiegeling zijn van Hem en Zijn liefde; mensen moeten Hem in ons kunnen herkennen. Hoe doen ze dat? Door onze vruchten te bekijken. De vruchten van de Geest van God zijn: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing; het zijn deze vruchten waarmee we elk gesprek met onze geliefden in moeten gaan wanneer we de waarheid delen; dat is onze naaste lief hebben. Ons doel moet nooit zijn om iemand te overtuigen dat hun geloof verkeerd is, of dat wij gelijk hebben. In plaats van dat we ernaar streven om onze geliefden iets te bewijzen, moeten we gewoon delen wat we geleerd hebben, maar dan alleen als ze daar open voor staan. Als een persoon niet open staat voor wat je te zeggen hebt, houd er dan over op. De Messias zei dat je de parels niet voor de zwijnen moet werpen. Wanneer iemand niet echt open staat voor wat je te zeggen hebt, is zo'n persoon niet van plan om te horen wat je zegt, ook al heb je de juiste houding.

Dus laten we eens gaan kijken hoe onze houding onze aanpak beïnvloedt.

Enkele Voorbeelden
Er is een verschil tussen het delen van iets spannends dat we hebben geleerd en het proberen om iemand te overtuigen dat alles wat ze hebben geleerd verkeerd is en dat wij de waarheid zouden hebben. Zo kunnen we bijvoorbeeld het volgende zeggen:

"Ik heb geleerd dat we in de kerk jarenlang zijn voorgelogen en dat alles wat we geleerd hebben verkeerd is. We moeten de Wet van God volgen, want dat is wat Jezus deed. Wist je dat Kerstmis en Pasen eigenlijk heidense zonnegod aanbiddingsdagen zijn? Ik begrijp er niets van, maar ik heb al mijn oude overtuigingen getoetst met behulp van het Hebreeuwse perspectief en ze zijn bijna allemaal verkeerd. Je zou dit ook een moeten gaan onderzoeken; het is zo duidelijk als wat dat Kerstmis en Pasen verkeerd zijn als je de heidense wortels ervan onderzoekt. Ik mag dan misschien nog niet weten hoe het allemaal werkt, maar ik weet wel dat veel van wat mij is geleerd verkeerd is. Als je gewoon naar het Hebreeuwse perspectief van de Bijbel kijkt, zul je hetzelfde gaan zien. Als je God echt wilt liefhebben dan moet je stoppen met het vieren van Pasen en Kerstmis en gewoon doen wat de Bijbel zegt. Als je dat niet doet, dan heb je God niet echt lief en volg je enkel menselijke doctrines. Gehoorzaam de Wet van God, het is zo bevrijdend!"

Of we zouden kunnen zeggen:

"Hey, ik heb onlangs iets gehoord dat me echt aan het denken heeft gezet. Ik heb gehoord dat het gehoorzamen van de Wet van God eigenlijk is hoe we Hem laten zien dat we Hem liefhebben! Ik weet nog niet precies hoe het allemaal werkt, maar ik begin wat zaken te bestuderen en het heeft me echt aan het denken gezet dat ik de Bijbel misschien nog niet zo goed heb begrepen als ik dacht. Ik begin zelfs te denken dat de ‘Joodse feestdagen’, zoals Pesach en ongezuurde broden, niet alleen voor de Joden zijn! Het is eigenlijk wel cool om te zien dat God Zijn Feestdagen voor Zijn volk heeft ingesteld om ons anders te maken dan de rest van de wereld."

"Heb je gehoord dat de tradities van Kerstmis en Pasen een geschiedenis zouden kunnen hebben die afkomstig is van zonnegod aanbiddingspraktijken? Van wat ik heb gelezen, zou daar best eens een kern van waarheid in kunnen zitten. Wat zijn jouw gedachten daarover?"

Zie je het verschil hier? Beide personen hebben goede bedoelingen, maar hun benadering is heel verschillend. Ze delen allebei vanuit hun hart, maar hun intentie of vermeende bedoelingen lijken heel anders te zijn. Wie denk dat een gunstigere reactie krijgt?

De eerste is vol enthousiasme en ijver voor wat hij gelooft als waarheid. Hij is enthousiast en wil iedereen dezelfde dingen laten zien die hij ziet. Toch kan hij een beetje opdringerig of arrogant zijn overgekomen, alsof hij alle antwoorden heeft. Hij lijkt een agenda te hebben, een intentie om verder te gaan dan alleen maar delen. Je zou kunnen zeggen dat hij probeert om zijn "blinde" vriend het "licht" te laten zien door te benadrukken hoe verkeerd alles is in het christendom. Zonder het te beseffen kan hij de persoonlijke overtuigingen van zijn vriend hebben aangevallen waardoor zijn vriend in de verdediging gaat. Wat voor reactie zal zo'n persoon waarschijnlijk ontvangen? Een positieve of een negatieve reactie? Als hij zo doorgaat, denk je dan dat ze eruit zullen komen of dat ze steeds vijandiger zullen worden?

In het tweede voorbeeld worden gewoon een aantal dingen gedeeld die hij heeft geleerd en nodigt hij de ander uit om samen met hem aan een nieuwe reis te beginnen. De eerste is vol van goedbedoelde arrogantie en superioriteit, terwijl de tweede vol nederigheid is, zachtmoedig, en in de vrede. De één heeft de vrucht van de Geest, de ander niet. (Merk op dat we hier extreme voorbeelden hebben gegeven om ons punt te maken, het meest waarschijnlijke is dat jouw gesprekken daar ergens tussenin zullen liggen.)

Om ervoor te zorgen dat je de juiste houding hebt als je met iemand over de Torah spreekt, zou je jezelf eerst de volgende vragen kunnen stellen:

Wat is mijn punt en het doel van dit gesprek? Wat probeer ik te bereiken?

Kan ik een rustige, vredige en liefdevolle houding bewaren als de ander vijandig wordt en het niet met mij eens is? Wat is mijn kennisniveau over een bepaald onderwerp? Weet ik gewoon dat iets niet waar is of kan ik op een liefdevolle manier correct en volledig uitleggen waar het misverstand is ontstaan? We zullen deze vragen in een toekomstig blog een beetje meer uitdiepen.

Hoe je deze vragen in alle eerlijkheid beantwoordt, zal bepalen of je het gesprek zou moeten vervolgen. Je zou jezelf deze vragen zelfs moeten stellen voordat je op iemand reageert terwijl je midden in een gesprek zit om jezelf te helpen om de juiste houding te handhaven. Als je dit midden in een gesprek moet doen, stel jezelf dan twee extra vragen: "Waar geeft deze persoon antwoord op of waar reageert hij op? Was het op iets wat ik zei of hoe ik het zei?"

Conclusie:
Tot slot, om op een vreedzame manier over de Torah te praten, zonder de persoon waarvan je houdt weg te duwen, is het niet belangrijk hoe overtuigend je argument is, of hoe fout de ander is. Net zoals goed voedsel niets te maken heeft met hoe hongerig je bent. Het één heeft niets met het ander te maken.

Soms weten we de juiste woorden te zeggen, maar brengen we die woorden over met een verkeerde houding. De persoon zal wat we zeggen op dat moment verwerpen, zelfs al begon het voor hem op dat moment logisch te klinken. Wanneer iemand met een ongepaste houding (waarneembaar of anderszins) wordt geconfronteerd, zal zo iemand een muur om zich heen bouwen om een eind te maken aan de vijandigheid die hij bemerkt. Als dit gebeurt, stop dan onmiddelijk en zoek een mogelijkheid om te leren om op een meer liefdevole manier te communiceren. Zelfs al gaat het bij één interactie helemaal verkeerd, het is niet het einde van de wereld, je kunt nog steeds een zaadje hebben geplant, die God water zal geven.

En als je daarover nadenkt, dan is dat goed nieuws!

Het betekent dat het oke is dat je dierbare het nu nog niet begrijpt, zijn of haar hart is er misschien nog niet klaar voor. Het gaat uiteindelijk over de relatie tussen die persoon en de Heer; je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je voor hem geen struikelblok bent als gevolg van je houding. Het betekent dat je fouten mag maken, zolang je er maar van leert en JHWH kan het nog steeds uitwerken tot Zijn eer.

Als een gesprek niet goed verloopt, stop er dan mee, denk erover na, onderzoek je motivatie en streef ernaar om de juiste houding te bewaren, in liefde. Als je werkelijk van deze persoon houdt, hou hem of haar dan in gebed, toon de ander jouw liefde, en zoek naar de wil van de Vader, Hij zal alle dingen doen samenwerken zodat Zijn goedheid wordt verheerlijkt. Jouw houding bepaalt niet alles, maar het kan enorm bijdragen dat iemand openstaat voor wat je te zeggen hebt.

En of jouw dierbaren nu de beslissing nemen om de waarheid te accepteren of dat ze het nog steeds afwijzen, je kunt ze nog steeds liefhebben op de plek waar ze zijn en genieten van jullie tijd samen omdat je de juiste houding hebt bewaard.

Sjalom!

Contact gegevens

Postadres:    

Stichting 119 Ministries Nederland

Noorderdiep 84

9521 BE  Nieuw-Buinen

Nederland  

   

RSIN nr. 

K.v.K. nr.

IBAN Rekeningnr.

BIC

ANBI Status 

856754134

66924251

NL09 RABO 0313 572 569

RABONL2U

ja

 


 

Hebrew Roots Map Europe